9 redenen waarom mensen jouw website verlaten

Je denkt dat jouw website strak oogt. Alle informatie die jij belangrijk vindt, is erop te vinden. En via jouw online advertentiecampagnes en mega bereik op social media komt er genoeg ‘verkeer’ binnen. Klein probleem: die bezoekers zijn ook snel weer weg. Hoe kan het dat zij snel jouw fantastisch mooie website verlaten? De kans is groot dat ‘ie toch niet zo gebruiksvriendelijk is als je dacht.  

Wat is usability / gebruiksvriendelijkheid?

Gebruiksvriendelijkheid – of usability – van je website zegt iets over in hoeverre deze aansluit op de behoefte en verwachting van je bezoekers. Hoe gebruiksvriendelijker, hoe grote de kans dat jouw bezoeker tot de gewenste actie over gaat. Of zelfs een klant wordt. Maar wat gebruiksvriendelijk is voor de één, is niet automatisch ook gebruiksvriendelijk voor de ander. Maar in het algemeen geldt:

  • Maak je website snel
  • Maak je website logisch
  • Leid je bezoeker door de website; neem ‘m bij de hand

Maar hoe maak je je website logisch en hoe neem je je bezoeker bij de hand? Dat begint bij het design. En met deze tips maak je jouw design gebruiksvriendelijk.

Een gebruiksvriendelijk websitedesign?

 

Denk in oplossingen en antwoorden

Besef dat jouw bezoekers over het algemeen ongeduldig zijn. Zeker wanneer ze zich oriënteren en jouw bedrijf als één van de opties zien. Hoe langer het duurt voordat ze vinden wat ze zoeken, hoe groter de kans dat ze snel de website verlaten. Via Google komen ze in een paar klikken op de website van je concurrent uit.

Wees consistent

Het helemaal anders aanpakken dan de rest, lijkt misschien een goed plan. Maar het heeft een reden dat de meeste websites volgens eenzelfde structuur zijn opgebouwd. Bezoekers verwachten het menu bovenin het scherm en scannen – tenminste in het Westen – van linksboven naar rechtsonder.

Pas de ‘3-klik regel’ toe

Zorg dat bezoekers in 3 muisklikken bij de gewenste content op jouw website komen. Dit is deels afhankelijk van jouw doelgroep, jouw aanbod en jouw eigen doelstellingen. Maar ook van de kennis die een bezoeker heeft van jouw dienstverlening of bedrijf. Zo zal iemand die zoekt naar witte sneakers, in de eerste plaats het aanbod witte sneakers willen zien en zich bijvoorbeeld door positieve reviews laten verleiden om een product te bestellen. Terwijl iemand die zoekt naar een bedrijfscoach eerst meer over de coach, methode en werkwijze wil lezen.

Beperk het aantal linkjes

Maak het je bezoekers extra makkelijk om te vinden wat ze zoeken via buttons en een duidelijke CTA (call-to-action) bij de tekst zelf. Bepaal per pagina de belangrijkste – gewenste – actie en laat die het meeste in het oog springen. Maar zorg daarbij dat je ook tegemoet komt aan bezoekers die op een andere manier navigeren. Wanneer je meerdere buttons of links op een pagina plaatst, zorg dan dat deze minder de aandacht trekken.

Maak je webtekst scanbaar

Hoewel bezoekers van boven naar beneden scrollen en van links naar rechts kijken, betekent dit niet dat ze ook alles lezen. De meeste bezoekers scannen jouw content op relevantie. Je komt hen tegemoet door:

  • Tussenkoppen toe te voegen die duidelijk maken waar de tekst eronder over zal gaan. Tussenkoppen mogen prima uit een zin bestaan;
  • Teksten onder te verdelen in relatief korte alinea’s (naar eigen inzicht, afhankelijk van bijvoorbeeld tekstgrootte en de breedte van het tekstveld);
  • Opsommingen in lijstvorm weer te geven;
  • Belangrijke termen in langere alinea’s uit te lichten in bold of cursief.

Maak klikbare elementen kenbaar

Zorg dat buttons, linkjes en andere klikbare items opvallen ten opzichte van de rest van de website. Doe dit door ze een opvallende kleur te geven, met pijltjes te werken of teksten bold of onderstreept weer te geven. Wanneer je hovert (met je muis over het scherm gaat) is het ook belangrijk dat er een verandering plaatsvindt. Zo weet de bezoeker dat het ook daadwerkelijk klikbaar is. Denk hierbij aan het vergroten van een button of het veranderen van een kleur.

Laadtijd is key

Duurt het lang voordat alle content op jouw website is geladen? Dan haakt de bezoeker in de meeste gevallen af. Test de snelheid van jouw website op PageSpeed Insights. De snelheid kan aan verschillende factoren liggen. Denk aan te zware foto’s, slechte plugins, matige webhosting, enzovoort.

Vraag niet meer dan nodig

Vraag alleen de nodige informatie. Lange formulieren schrikken af. En zorg dat de juiste foutmeldingen zijn ingesteld wanneer het formulier niet kan worden verzonden. Voor de bezoeker moet het ook duidelijk zijn in welk veld welke informatie moet komen.

Zorg voor een responsive design

Jouw website moet in alle browsers en op alle devices goed zichtbaar zijn. Daarvoor heb je een responsive design nodig; dat is een must voor gebruiksvriendelijkheid.

Meer weten over een responsive website? Klik hier!

Tot slot…

Hoe kom je erachter of jouw website goed scoort op usability? Test regelmatig jouw eigen website in verschillende browsers en op verschillende devices. Laat je website testen door verschillende gebruikers (van verschillende leeftijden en met verschillende kennis van jouw vakgebied). Zo kom je erachter of jouw website nog wel zo gebruiksvriendelijk is dan dat je zelf dacht. Kom je er niet uit? Wij helpen je graag!