Branding, de weg naar een sterk merk

Een sterk merk neerzetten door middel van een strategische aanpak is dé basis voor het bouwen of herbouwen van jouw merk. Een sterk merk zorgt ervoor dat je klanten bereikt én behoudt. Maar branding is meer dan een mooi plaatje om te zien.

Wat dan? Denk aan het imago van je bedrijf of branche, de klantenbinding of de waarden van je bedrijf. Waarom is het van belang om met jouw branding aan de slag te gaan? Wij delen onze best practices met je!

Opbouwen van een relatie

Merkrelaties worden niet in een dag gebouwd. Met branding creëer je een sterk merk dat naadloos aansluit op jouw doelgroep. Zo sluit je aan bij de gevoelens van de doelgroep. Het gaat dan niet altijd zozeer om alleen de inhoud, maar ook om de ervaring die mensen hebben als ze in aanraking komen met jouw brand. Je hebt invloed op deze ervaring middels kleurgebruik en door de juiste stijl neer te zetten in beeld, typografie en stijlelementen.

Straalt jouw stijl bijvoorbeeld kracht uit? Dan trekt dat klanten die dit kunnen waarderen.

Wanneer je een boodschap zichtbaar en voelbaar maakt, is dat de basis van een goede relatie met jouw doelgroep. Dit levert meer op dan wanneer je alleen een relatie hebt met een bepaald product of dienst. Het is belangrijk om je verder te binden aan je doelgroep dan alleen een eenmalige aankoop of dienst die je aanbiedt. Je wilt dat mensen blijven terugkeren!

Van klant naar relatie

Uiteraard is iedere klant meer dan welkom. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedere klant volledig matcht met jouw bedrijfsidentiteit. Het is belangrijk om op zoek te gaan naar wie jouw ideale klanten zijn. De juiste klanten wil je trekken op basis van gedeelde waarden en/of overtuigingen. Wanneer klanten zich herkennen in gedeelde waarden binnen jouw branding, zullen zij zich eerder binden. En dan is de kans groot dat die klant ook aansluit bij waar jij voor staat.

Niet over één nacht ijs

Branding is voor langere termijn. Je voert dit door in al jouw uitingen richting de buitenwereld. Hoe vaker mensen in aanraking komen met jouw bedrijf, het liefste op meerdere momenten en manieren, hoe sterker zij zich verbonden zullen voelen. En de kans is groter dat jij ‘top of mind’ bent bij hen. Uiteindelijk wil je natuurlijk dat jouw vaste relaties/klanten jouw bedrijf gaan uitdragen richting hun kennissenkring. En niet omdat ze jouw product of dienst simpelweg goed vinden, maar door de verbinding die ze voelen met jouw bedrijf.

Meer weten over branding en hoe wij dat aanvliegen bij Code Blauw? Dat lees je hier.