Zo til jij je remarketing naar een hoger niveau 

Remarketing, een term die niet meer is weg te denken uit het marketinglandschap. Want waarom zou je nieuwe bezoekers naar je website trekken als er nog meer te halen valt uit bestaande bezoekers? Met online advertenties bereik je de mensen die je website al hebben bezocht of daar zelfs al actie hebben ondernomen.  Dit is niet nieuw. Wel zijn wij marketeers de afgelopen jaren veel wijzer geworden over hoe we dit middel optimaal kunnen inzetten. Om maximaal rendement te bepalen.

Met het websitebezoek heeft de bezoeker al laten zien interesse te hebben, maar hoe haal je ze over tot actie? (Let op! We gaan de diepte in.)

Maak je doelgroep steeds specifieker

Natuurlijk kun je je remarketingcampagne richten op al je websitebezoekers. Maar zorg altijd dat je advertentie relevant is voor de doelgroep die je wilt verleiden. Segmenteer je bezoekers in de juiste doelgroep zodat je ze alleen bereikt met content die aansluit bij hun behoefte. Stel: jouw onderneming verkoopt bedrijfskleding voor de horeca én voor de technische sector. Beide doelgroepen liggen qua interesse zo ver uit elkaar, dat je er niet mee wegkomt om ze samen te nemen in één campagne.

Denk ook aan mensen die al een product in het online winkelmandje hebben geplaatst. Die hebben een andere trigger nodig dan bezoekers die enkel de homepage hebben bezocht. Bijvoorbeeld een display advertentie met een kortingscode of een social media advertentie met een belangrijke USP als ‘morgen in huis’. De eerste groep heeft al aangetoond geïnteresseerd te zijn in jouw product, terwijl de tweede groep zich wellicht alleen oriënteert.

Denk niet in hokjes 

Veel mensen (ook marketeers) denken: LinkedIn is voor de zakelijke doelgroep. Facebook en Instagram zijn voor particulieren. En Google Display Ads plaatsen we alleen op websites die aansluiten bij onze dienst of ons product (bijvoorbeeld dierenvoeding op een website van een dierenmagazine). Er zit natuurlijk een kern van waarheid is, maar verlies het gedrag van je doelgroep niet uit het oog. Die bezoekt meerdere social media kanalen en tientallen websites per dag. Juist wanneer de combinatie op het eerste gezicht niet logisch lijkt, kun je opvallen. Zo kwamen we er tijdens een recruitment marketing campagne achter dat er veel sollicitaties binnenkwamen kwamen via display banners op marktplaats.nl. Niet een site waar je een werkzoekende direct op zou verwachten. 

Remarketing en zoekadvertenties

We hebben het gehad over remarketing in de vorm van social media en display advertenties. Maar met remarketing kun je ook jouw zoekadvertenties naar een hoger niveau tillen. Zo kun je hoger bieden op mensen die je website eerder hebben bezocht en sneller tot actie zullen overgaan bij een nieuw bezoek. Zo zorg je dat zij op jouw website belanden, in plaats van op de website van de concurrent. Je kunt ook bezoekers uitsluiten die al een aankoop of aanvraag hebben gedaan en dat waarschijnlijk niet nogmaals zullen doen.

(Lees verder onder afbeeldingen)

Bereik vergelijkbare doelgroepen

Behalve dat het goed is om meer te halen uit je bestaande doelgroep kan remarketing je helpen een nieuwe doelgroep te bereiken. Je kunt op basis van jouw websitebezoekers, of zelfs alleen het deel dat een aankoop heeft gedaan, een vergelijkbare doelgroep maken. Hoe dat werkt? Google vergelijkt de ‘cookiepool’ van de IP-adressen van jouw converteerders op vergelijkbaar gedrag met die van andere gebruikers. In deze nieuwe doelgroep komen dus mensen die zich online ‘hetzelfde gedragen’, waarschijnlijk dus net zo geïnteresseerd zijn, maar je website nog niet hebben bezocht. 

Remarketing: test, test, test 

Remarketing is en blijft een kwestie van testen. De juiste aanpak verschilt namelijk per situatie. Run je een sieradenwebshop? Dan zullen bezoekers geneigd zijn producten te kopen binnen een paar dagen nadat ze je website bezocht hebben (als ze niet direct iets kopen). Target je hen niet binnen een week, dan is de kans groot dat ze niet converteren of dit op een andere website doen. Maar verkoop je software aan ondernemers? Dan kan het maar zo zijn dat zij jouw bericht erg vaak voorbij moeten zien komen voordat ze overgaan tot actie. Dit kan maar zo een half jaar duren. Deze doelgroep begeleid je stap voor stap via een soepele, langdurige klantreis richting een contactaanvraag of aankoop.

Remarketing mag eigenlijk niet ontbreken in een gerichte (online) marketingstrategie. Maar zorg dat je de resultaten evalueert en op basis daarvan beslist of een strategie wel of niet werkt voor jouw merk. Ik praat je graag verder bij.