Threads: zakelijk interessant of matige X-kloon?

Threads. De afgelopen tijd zag je het overal voorbij komen (op Instagram). Maar wat is Threads precies? Je leest deze blog vermoedelijk om antwoord op die vraag te krijgen. Zie Threads als Meta’s versie van X / het voormalige Twitter. Schaamteloos jatwerk, aangevuld met een paar extra functionaliteiten. Alles om de harten van afhakende X-gebruikers te winnen. Game on!

Threads in het kort

Instagram lanceerde op 5 juli 2023 Threads. In tegenstelling Instagram, voert binnen Threads tekst de boventoon. Je kunt in 500 tekens jouw mening, updates of nieuws met de wereld delen. Eventueel voorzien van linkjes, foto’s of een video van maximaal 5 minuten. Ouderwets ‘tweeten’ dus eigenlijk.

Buiten de EU vergaarde Threads in korte tijd ruim 100 miljoen gebruikers. Alhoewel het aantal dagelijks gebruikers vrij snel daalde naar zo’n 20 à 25 miljoen. Minder dan de helft van X. Wij Europeanen moesten tot 14 december 2023 wachten voordat we konden threadsen. Dat klinkt nog niet zo lekker, hè. De Europese Unie hanteert namelijk strengere regelgeving voor online diensten, waardoor de concurrentie in de digitale sector (enigszins) gereguleerd wordt. Meta moest onder andere gebruikers ook de keuze geven om op Threads alleen ‘te kijken’. Zonder dat ze een eigen (Instagram-) account hebben.

De voordelen van Threads vs X

In basis verschillen de twee platformen niet veel van elkaar. Je hebt een tijdlijn met daarop berichten van mensen die je volgt. That’s it. De winst zit hem vooral in het gemak voor Instagrammers. Met één klik maken ze een Threads-account aan, welke is gebaseerd op hun Instagram-account. Ook volg je heel gemakkelijk in één keer alle accounts die je op Insta volgt. Het gemak wil én moet Meta van de EU komende tijd nog verder uitbreiden door het ActivityPub-protocol te ondersteunen. Hiermee wordt Threads interoperabel met o.a. andere social media-platformen als Mastodon. Op Threads kan je dan bijvoorbeeld berichten sturen naar Mastodon, zonder die app te openen. Een technisch verhaal, en voor nu nog niet echt interessant, maar volgens sommige experts gaat dit onze manier van social media-gebruik drastisch veranderen. Een ontwikkeling om in de gaten te houden dus.

Buiten het gemak heeft Threads nog een aantal handige gimmicks die je niet op X vindt. Zoals het doorposten op Instagram Stories, opnemen van Voice-Threads en het bewerken van berichten. Daarentegen missen gebruikers van Threads het gemakkelijk ontdekken van trending berichten en kunnen ze geen privéberichten sturen. Ook vind je op Threads momenteel nog geen betaalde content, waardoor het social media-platform voor bedrijven minder interessant is.

Instagram Threads

Moet Elon Musk zich zorgen maken?

Het ooit relatief gemoedelijke Twitter staat (sinds het X heet) tegenwoordig meer en meer bekend als afvoerputje van het internet. Haatreacties en desinformatie worden ‘onder Musk’ in hoge mate door de vingers gezien. Mede omdat hij massaal moderatoren ontsloeg. De negatieve inslag zorgt ervoor dat gebruikers, particulier en zakelijk, stoppen met X. Onder andere KRO-NCRV wil niets meer met het platform te maken hebben. En bedrijven als Bol adverteren niet langer op X. Wat je hier ook van vindt, het geeft wel aan dat er werk aan de winkel is.

Threads wil het vriendelijke broertje van X zijn. Minder nieuws en politiek. Meer het vertrouwde gevoel van het voormalige Twitter. Tot nu toe lukt dat redelijk, maar gebruikers merken op dat de ‘hater’ hun weg naar Threads steeds beter weten te vinden. Gegarandeerd dat het platform op den duur ook adverteren mogelijk maakt en betaalde abonnementen introduceert. En dat X geliefde functionaliteiten van Threads overneemt. Welke meerwaarde heeft Threads dan?

Kortom: De reputatie van X is wel eens beter geweest, maar het platform heeft nog altijd veel meer gebruikers. Persoonlijk denk ik dus dat mensen toch bij het vertrouwde blijven. Tenzij Threads aanzienlijke USP’s ontwikkelt. Dus als X momenteel een belangrijk sales-kanaal is: stap zeker niet zomaar over op Threads. Laat het eerder naast elkaar lopen, zodat jullie de kansen van allebei de kanalen benutten. De tijd zal wie de ‘winnaar’ wordt!



Wil je zakelijk aan de slag met Threads? Kijk eerst rustig rond en ontdek of het platform van meerwaarde is voor jouw bedrijf. Threads kan zeker kansen bieden, maar niet als je lukraak wat doet. Denk dus goed na over een passende strategie voor het nieuwe social media-platform. Heb je daarbij hulp nodig? Neem gerust contact op via 0342-769068 of [email protected]