De voordelen van Google Tag Manager
Vorm boven functie… of toch andersom?
Natuurlijk wil je een mooie website die je met trots laat zien aan je klanten. Een website waarvan je weet dat deze de essentie van jouw onderneming uitdraagt. Maar je wil ook een goed functionerende website die klanten binnenhaalt en/of verkopen genereert.
Tussen vorm en functie bestaat al eeuwen rivaliteit, welke vaak wordt uitgedrukt met de worsteling tussen architect en aannemer. Dus: wat mooi is, is niet altijd functioneel – en wat functioneel is, is niet altijd mooi. Ook bij het realiseren van een nieuwe website speelt dit soms een rol. Maar hoe bepaal je daarin de balans? En hoe weet je wanneer je een concessie moet doen of juist stellig je mening mag verdedigen? We leggen het graag aan je uit.
Waarom een mooie website?
- Het design bepaalt mede het imago van jouw bedrijf
- Uitstraling bepaalt dat bezoekers zich aangetrokken voelen (of niet)
- Vorm is van impact op gebruiksvriendelijkheid
Een goed vormgegeven website is niet alleen mooi. Een goed vormgegeven website is namelijk hét online gezicht van jouw bedrijf. Dat betekent dat de bezoekers bewuste en onbewuste keuzes maken tijdens het bekijken van jouw website. Ze vormen een beeld van jouw merk en bepalen op basis daarvan of jouw onderneming betrouwbaar is en of jouw onderneming bij hen past. Daarnaast heeft de vormgeving veel impact op de gebruiksvriendelijkheid van een website. Zo is een groene knop vaak beter dan een rode en is voldoende witruimte belangrijk om de bezoeker te helpen de website te scannen.
Waarom een functionele website?
- Een website dient een doel
- Je bezoeker verwacht consistentie
- Functionaliteit draagt bij aan optimale gebruiksvriendelijkheid
Of je nu klanten wil werven of Griekse wijnen wil verkopen: een website moet goed functioneren. Een bezoeker van jouw website wil een snelle, goed werkende website waarop zij de informatie kunnen vinden die voor hen van belang is. Daarnaast verwachten bezoekers bepaalde gedragingen, omdat zij deze gewend zijn. Denk aan een menu rechtsbovenin en een goede mobiele versie. Dit soort ongeschreven regels kunnen beperkingen opleveren voor de vormgeving, maar zijn bevorderlijk voor de gebruiksvriendelijkheid.
Dilemma’s tijdens webdesign
Door dit spanningsveld tussen vorm en functie komen we tijdens het ontwerpen van websites dilemma’s tegen waar een creatieve oplossing voor gevonden moet worden. Voor sommige dilemma’s bestaan gelukkig al oplossingen, maar voor andere zit je even met de handen in het haar.
Voorbeeld 1
Een klant heeft een zwart/witte huisstijl. Het is belangrijk om consistent te blijven in het kleurgebruik (vormgeving), maar knoppen zonder kleur vallen niet voldoende op (functionaliteit).
Voorbeeld 2
Bezoekers verwachten een horizontaal menu in de rechterbovenhoek (vormgeving), maar er moeten voor een klant zoveel menu items in het menu dat het menu te vol wordt en daardoor niet goed werkt (functionaliteit).
Voorbeeld 3
Een opdrachtgever wil een langere tekst toevoegen over een complexe dienst (functionaliteit) maar langere teksten zorgen voor langere pagina’s, waardoor mensen te veel moeten scrollen en vervolgens afhaken (vormgeving).
Hoe maak je dan een keuze bij zo’n dilemma?
Klantreis als verbindende factor
Een goede manier is om het vraagstuk vanuit een ander perspectief te bekijken, namelijk vanuit de klantreis. Dit is de reis die de bezoeker op een website aflegt om tot een actie, keuze of aankoop te komen. Door de klantreis binnen de website doorslaggevend te laten zijn bij ontwerpdilemma’s, laat je een besluit niet afhangen van persoonlijke voorkeur maar van het doel van de website.
Zodra een bezoeker op jouw website komt, begint de reis. De manier waarop de website is vormgegeven en functioneert, is bepalend voor hoe die reis ervaren wordt. Wordt het een gezellig tripje naar de kust? Of wordt het een lijdensweg met autopech?
Een website doorlopen in 3 fasen:
Oriënteren – Een websitebezoeker komt voor het eerst op jouw website. Je hebt maar een aantal seconden om de aandacht te pakken en vast te houden. In deze fase vormt de bezoeker een (onbewust) beeld bij jouw onderneming.
Overwegen – De bezoeker heeft een duidelijk beeld gevormd van jouw bedrijf en komt nu in de overwegingsfase. Hierbij vergelijkt de bezoeker jou met anderen en onderzoekt waarom hij of zij voor jou zou moeten kiezen.
Beslissen – De bezoeker heeft ervoor gekozen tot actie over te gaan. Nu is het van belang hoe de bezoeker geholpen wordt om de juiste actie te ondernemen, zoals het kopen van een product of het maken van een afspraak.
Doelmatig ontwerpen
Elk besluit bij het ontwerpen van een website heeft effect op één of meerdere van deze drie fases van de klantreis. Het is dus goed om altijd het grote plaatje voor ogen te houden:
Wat is het doel van de website en is de klantreis zo vormgegeven dat dit doel bereikt wordt?
Met deze gezamenlijke mindset is het makkelijker om tijdens dilemma’s besluiten te nemen. Soms zal de ontwerper een concessie moeten doen, soms de copywriter, soms de strateeg en soms de klant. Maar omdat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft zijn deze concessies beter te begrijpen en verantwoorden.
Zo kunnen in een zwart/witte website dus prima iconen toegevoegd worden aan de knoppen om deze meer op te laten vallen, kunnen overvolle menu’s in een ‘hamburger’ menu geplaatst worden en kunnen te lange teksten in een harmonica (uitklap) element gegoten worden. Samen komen we er altijd uit!
4 tips bij het ontwerpen van jouw nieuwe website
Om het ontwerpproces vloeiend te laten verlopen heb ik nog een paar tips die je kan gebruiken. Elke bureau hanteert een eigen werkwijze, maar deze tips zijn universeel toepasbaar en jij kan er zelf de regie in nemen:
Het doel
Bepaal samen welk doel de website moet hebben. Wees hierin concreet, kort en bondig. Het beste is om de website één doel te geven. Zijn er ook andere doelen belangrijk? Prioriteer ze dan. Check in elke fase of de website aansluit bij deze doelen.
De klantreis
Denk na over de klantreis van de bezoeker. Bij Code Blauw maken we bijvoorbeeld eerst een sitemap, wireframe en prototype. Dit is een blauwdruk van de gehele website, waarin we gemakkelijk kunnen schuiven met elementen en secties. Zo hebben we vrij spel om de ideale klantreis te creëren, samen met jou als klant. De focus ligt hier écht op functionaliteit.
Keuzes
Natuurlijk is het belangrijk dat je jouw nieuwe website visueel ook ‘mooi’ vindt. Probeer echter niet teveel door de bril van ‘smaak’ te kijken, maar vraag de ontwerper waarom hij of zij bepaalde keuzes gemaakt heeft. Een goede ontwerper kan dit soort vragen voor je beantwoorden.
Weloverwogen beslissing
Heb je als klant een hele specifieke wens die ingaat tegen het advies van de ontwerper? Probeer dan goed te verwoorden waarom dit belangrijk is voor jou. Vraag ook naar de mogelijke gevolgen van jouw wens en maak samen een weloverwogen beslissing.
Zin om samen aan een doeltreffende website te werken voor jouw bedrijf? Neem gerust eens contact met ons op!