Hoe een website bijdraagt aan efficiëntie binnen jouw bedrijf

Je bent ooit gestart met ondernemen, omdat jij gewoon heel goed bent in je vak. En je gunt jouw product of dienst aan veel meer mensen. Inmiddels gaan de zaken voorspoedig en heb je een team(pje) collega’s die bouwen aan jouw bedrijf. Sales, productie, administratie en/ of marketing. Tegenwoordig doe je dat gelukkig niet meer alleen. Maar door die groei lopen jullie ook tegen uitdagingen aan…

De groei van jouw bedrijf

De groei van een bedrijf gaat nooit vanzelf. Het brengt veranderingen én uitdagingen met zich mee. En doordat jullie zo gegroeid zijn, loop je soms tegen de grenzen van jouw onderneming aan. Regelmatig schuurt het lekker. Maar dat is helemaal niet erg. Het zorgt ervoor dat jullie professionaliseren en nieuwe stappen zetten die de groei bevorderen. In dit proces van stroomlijnen wordt vaak (eerst) gekeken naar zaken als administratie en software. Een logische keuze, maar zet ook de website op jullie to-do list. Niet alleen omdat een goede website meetbaar resultaat oplevert. Het bevordert ook de efficiëntie binnen het bedrijf aanzienlijk. Tijd voor actie dus!

Een website die vóór jou werkt

Een visueel aantrekkelijke, goed werkende en duidelijk opgebouwde maatwerk website is erg belangrijk voor jullie marketing. Je overtuigt hiermee potentiële klanten om contact op te nemen of om een aankoop te doen. Maar een écht goede website ondersteunt ook jouw onderneming. Haal bijvoorbeeld op een efficiënte manier informatie op bij de klant door middel van een configurator. Of laat alle gegeven informatie direct in jouw administratieve systeem inladen. Makkelijk voor de klant en het scheelt jullie een hoop onnodige handelingen.

Wat kan een efficiënte website jou bieden? Een voorbeeld:

  1. Situatieschets
    Stel je verkoopt kasten op maat. Unieke designs die op talloze manier gemaakt kunnen worden. Van de hoogte tot het soort hout, eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos. Dat is juist waarom mensen voor jullie bedrijf kiezen, maar een offerte opstellen kost ook veel tijd.
  2. Hoe jullie nu werken
    Momenteel komen geïnteresseerden langs in jullie werkplaats of showroom, gaat een collega richting de mogelijke klant of zet iemand zijn wensen naar jullie op de mail. Met deze informatie als uitgangspunt wordt een voorstel uitgewerkt en richting de lead gestuurd. Je verneemt even niets en na een paar keer mailen en bellen, hoor je in 90% van de gevallen dat ze toch voor een andere partij hebben gekozen. Erg jammer, maar het zal er vast bijhoren…
  3. Een mogelijke oplossing
    Als Hollanders willen wij altijd de beste deal. Logisch dus dat mensen (online) oriënteren en meestal meerdere aanbieders benaderen. Maar laten we eerlijk zijn: je wilt alleen aandacht steken in mensen die jouw product echt mooi vinden én kunnen betalen. Draai daarom de werkwijze om en laat geïnteresseerden zelfstandig hun maatwerk kast in een configurator op de website samenstellen. Mensen zien zo welke mogelijkheden er zijn, hoe hun kast wordt én krijgen direct een prijs(indicatie). Is de prijs te hoog of is het hun smaak niet? Dan haken ze af. Wel interesse? Dan kunnen ze online direct hun kast bestellen of de gegevens van de ingevulde configurator laten doorzetten, zodat jullie deze bij de hand hebben als zij de showroom bezoeken.Met een efficiënte website filter je zo vooraf wie contact met jullie opnemen. Liever 40 afspraken waarvan minimaal 25% een kast koopt, dan 100 afspraken en uiteindelijk 10 kasten verkopen. Dat scheelt heel veel uren aan ‘onnodig’ klantcontact, offertes uitwerken en nabellen.

Nog tal van mogelijkheden

Bovenstaande configurator is een mogelijk scenario, maar er zijn nóg talloze opties mogelijk. Voor Autoladen.nl ontwierpen wij bijvoorbeeld een tool waarmee mensen zelf berekenen welke laadpaal bij hun situatie past. En de klanten van DARF zien via de postcodechecker wanneer een bezorger in de buurt is. Maar denk ook aan een online reserverings- / boekingssysteem dat geïntegreerd is op de website en klanten, gasten of patiënten automatisch afspraakherinneringen stuurt. Of een koppeling met jullie CRM-systeem, waarbij automatisch een salesfunnel gestart wordt en notificaties stuurt wanneer actie vereist is.

Benieuwd hoe een efficiënte website jullie bedrijf verder kan helpen? Bel 0342-769068 of mail naar [email protected] voor een vrijblijvende kennismaking!