4 manieren om doelgericht te bloggen

Door te bloggen deel je jouw expertise en passie. Maar je zorgt er vooral ook voor dat je naamsbekendheid groeit, je website meer bezoekers trekt, ze meer overtuigd raken van jouw meerwaarde en zo sneller geneigd zijn met je in zee te gaan. Tenminste, als je het goed doet.

Er zijn 1001 factoren die het succes van je blog bepalen. In deze blog staan we stil bij de insteek en vorm.

De basis: bepaal een relevante insteek

Begin nooit zomaar te schrijven, maar werk vanuit een plan. Je blog moet relevant zijn voor je doelgroep, passen bij jouw aanbod én aansluiten bij je marketing- of bedrijfsdoelstelling. Denk aan de volgende acties:

  • Werk op basis van zoekwoordonderzoeken en verkoopcijfers.
  • Analyseer via Google Analytics welke onderwerpen (pagina’s) op je website het meest populair zijn.
  • Stel vast met collega’s welke onderwerpen, producten of diensten voor jouw bedrijf het meest interessant zijn om extra onder de aandacht te brengen (bijvoorbeeld een nieuwe dienst of een product met aantrekkelijke marges).

Op basis van deze mix bepaal je waarover je gaat bloggen.

4 manieren om te bloggen:

Kennisdelen met blogs

1. Leg uit en win vertrouwen
Jij hebt de kennis in huis waar andere behoefte aan hebben. Speel in op vragen die leven onder je doelgroep en geef uitleg, om je lezers te overtuigen van jouw expertise. Zo schrijven wij namens fysiotherapeut Medifit blogs die uitleg geven over verschillende medische klachten en behandelingen.

2. Help met praktische tips
Zoek je praktische tips, dan ga je tegenwoordig nog net niet automatisch naar Google. Door praktische tips te geven, toon je jouw kennis, spreek je nieuwe bezoekers aan en houd je de interesse van je bestaande bezoekers vast. Neem DARF. Liefhebbers van honden en katten kunnen er terecht voor verse dierenvoeding, maar ook voor praktische tips om hun viervoeters gezond en blij te houden. Hoe verzorg je de wintervacht van een hond? Hoeveel slaap heeft een kat nodig? Of hoeveel vers vlees geef je een pup? Uiteraard linken we in de blogs zo nu en dan naar de webshop, maar alleen wanneer er in het assortiment een oplossing of antwoord is.

Inspireren met blogs


3. Speel in op leuk en mooi
Zeg je inspiratie, dan denken we al snel aan Thuis in Staal. Aan prachtige interieurs en stalen deuren in alle soorten en maten. Deze blogs spreken zelfs bezoekers aan die nog niet direct op zoek zijn naar een stalen deur, maar misschien wel na het zien van alle mogelijkheden. Maar ook ZiN, het inspiratieplatform van Sligro, zet in op inspiratie. Horeca-ondernemers vinden het erg interessant om te lezen wat horecaprofessionals bezighoudt en hoe zij met vergelijkbare uitdagingen omgaan. Of om te lezen over de allerlaatste horecatrends. Wij schrijven de content op basis van interviews of deskresearch.

Overtuigen met blogs


4. Zet je klanten in als ambassadeur
Mensen die gebruik willen maken van een dienst of een product willen aanschaffen, lezen heel graag de ervaringen van klanten die hen voorgingen. Waren zij tevreden? Viel er iets tegen? Hoe bevalt het product of het eindresultaat? De mening en ervaring van klanten draagt bij aan de keuze van potentiële klanten. Zeker als het gaat om een grote uitgave. Op Thuis in Staal delen we elke maand een project. Niet té commercieel, geloofwaardig, maar vooral leuk om te lezen.

Aan de slag?

Hulp nodig? Kom gerust eens langs in onze kerk of maak een afspraak. Wij schrijven blogs namens jou of jouw bedrijf. Op basis van interviews of deskresearch. Maar altijd vanuit doelstellingen en een strategie. En we denken ook graag met je mee om te zorgen dat je blog de juiste doelgroep bereikt: op je website en via andere kanalen.