Code Blauw basics: 5 voordelen van SEA

De basis: wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Dit is een vorm van online marketing waarbij je via zoekmachines adverteert om de juiste doelgroep te bereiken. SEA werkt met een veilingsysteem waarbij je geld biedt op een specifiek zoekwoord of meerdere zoekwoorden. Of je advertentie vervolgens daadwerkelijk prominent tussen de zoekresultaten verschijnt, hangt van meerdere factoren af. Van hoeveel je biedt bijvoorbeeld. Maar de hoogte van je bod bepaalt niet alles. Met een lager bod én slimme inzet kun je toch de veiling van je concurrenten winnen.

Mix van bod en kwaliteit

Alleen Google weet 100% zeker hoe het eigen algoritme werkt, maar we weten in ieder geval dat vooral ook kwaliteit een belangrijke rol speelt in de mix. In de eerste plaats is het hierbij belangrijk dat je advertentie zelf aansluit bij de zoekterm waar je op gevonden wilt worden. Daarnaast beoordeelt Google de inhoud en gebruiksvriendelijkheid van de website waar je advertentie naar verwijst. En Google maakt een verwachting van hoe vaak mensen gaan doorklikken op de zoekterm waar je op inzet. Hoe beter je advertentie aansluit bij de zoekintentie en verwachting van je doelgroep, hoe groter de kans dat je advertentie zichtbaar wordt en tegen een zo laag mogelijk bod.

5 voordelen van SEA

We zijn nu kort ingegaan op hoe SEA via Google werkt. Maar waarom zou je eigenlijk adverteren via Google?

1. Je ziet snel resultaat

Op het moment dat je een advertentie hebt aangemaakt en deze is goedgekeurd door Google, kan je advertentie direct zichtbaar zijn tussen de zoekresultaten. (Natuurlijk wel afhankelijk van of je campagne de ‘veiling wint’). Niet gesponsord kan het wel weken duren voordat een webpagina tussen de zoekresultaten in Google verschijnt. Als die er al tussen verschijnt op een noemenswaardige positie…

2. Je advertenties verschijnen eerder in beeld

De gesponsorde zoekresultaten verschijnen boven de organische – niet gesponsorde – zoekresultaten. De eerste 3 tot 5 resultaten in Google zijn namelijk betaalde advertenties. Hoe eerder je zichtbaar bent in Google, hoe groter de kans dat een gebruiker doorklikt naar jouw site.

3. Je bereikt precies wie je wilt bereiken

Doordat je met SEA een campagne kunt targeten op basis van gegevens zoals leeftijd, locatie en taal, is het mogelijk om gerichter je doelgroep te bereiken. Je advertentie wordt zo alleen zichtbaar onder de groep die waarschijnlijk in jouw product of dienst geïnteresseerd is. Terwijl je tegelijkertijd de groep kunt uitfilteren die voor jou minder relevant is.

Stel: je verkoopt met je lokale winkel sportkleding voor mannen. Dan is het mogelijk een campagne alleen te richten op mannen in bijvoorbeeld het westen van het land. En dan kun je ook nog segmenteren binnen een straal van 10 km rondom een bepaalde plaats, op interesse, leeftijd of zoekgedrag op Google. Hoe beter de match tussen jouw dienst of product en de behoefte van de zoeker, hoe groter de kans op koop of contact.

4. Je kunt meten en blijven verbeteren

Via SEA krijg je inzicht in het zoekgedrag van Google-gebruikers en de prestaties van je advertenties (ook ten opzichte van concurrenten). Bijvoorbeeld: welke zoekwoorden zorgen dat je doelgroep doorklikt vanuit een advertentie en welke zoektermen presteren niet? Zo kun je vervolgens specifieke zoekwoorden uitsluiten van de advertentie die niet het gewenste resultaat opleveren en relevante zoekwoorden toevoegen om je advertentie beter te laten scoren. Of je kunt beslissen om je bod te verhogen om de concurrentie voor te blijven. 

Stel, de ondernemer uit het vorige voorbeeld wil specifiek meer van zijn voetbalschoenen verkopen. Dan zou het een logisch idee zijn om het zoekwoord ‘voetbalschoenen’ toe te voegen aan zijn advertentie voor sportschoenen wanneer hier ook veel op wordt gezocht door zijn doelgroep. Als hij wil inzetten op ‘sportschoenen’, maar geen voetbalschoenen verkoopt, doet hij er echter verstandig aan ‘voetbalschoenen’ uit te sluiten van de advertentie. Zijn advertentie zou anders niet relevant zijn voor deze zoekopdracht.    

5. Je betaalt alleen voor resultaat

Je betaalt alleen wanneer iemand ook daadwerkelijk op je advertentie klikt (CPC). Kortom, je betaalt alleen voor resultaten. De uiteindelijke kosten zijn bovendien afhankelijk van diverse factoren zoals concurrentie, zoekwoorden, lage winstmarges of weinig zoekvolume. Het is daarom een voordeel dat je zelf een maximum budget kunt instellen, zodat je nooit meer uitgeeft dan je wilt.

Goed te weten over SEA

We zijn net ingegaan op enkele voordelen van SEA: snelle en betere zichtbaarheid, bereiken wie je wilt bereiken, gericht verbeteren en alleen betalen voor resultaat. Maar dit is allemaal slechts de basis. Om écht te profiteren van deze en zelfs meer voordelen, moet je weten hoe je ze benut. Online marketing is een vak 😉 Wij helpen dagelijks bedrijven naar online succes via SEA. Ik vertel je graag meer over de mogelijkheden.