In 4 stappen naar succesvolle inhakers op social media

Kosteloos bij honderdduizenden mensen op hun tijdlijn langskomen en zo bekend worden bij het grote publiek. Daar droomt natuurlijk elke ondernemer van. Inhakers op social media hebben de potentie om jouw online zichtbaarheid deze enorme boost te geven. Tegenwoordig is er daarom elke dag wel minimaal één gelegenheid in het leven geroepen voor een inhaker. Van carnaval en het WK-voetbal tot Cliché Dag, CAPS LOCK DAY en Apfelstrudel Dag. Er zijn opties genoeg, maar het betekent niet dat je overal op moet inhaken.

Zo zet je inhakers op social media succesvol in voor jouw marketing:

In het kort: wat is een social media inhaker?

Een inhaker is meestal een bericht op social media – en soms ook offline – waarin je jullie product of dienst koppelt aan de actualiteiten. Het zijn vaak grappige berichten met als doel het genereren van likes, shares en reacties waardoor de inhaker organisch (niet gesponsord) een groot publiek bereikt. Je kunt inhaken op wereldwijde en nationale, maar ook lokale gebeurtenissen. We maken bij inhakers onderscheid tussen planbare en spontane inhakers. Zoals de naam doet vermoeden kan je in jouw agenda rekening houden met planbare inhakers. Elke 14 februari staat in het teken van liefde en jaarlijks heeft de Sint het op 5 december druk met pakjes bezorgen. Met een spontane inhaker speel je in op de actualiteiten. Bijvoorbeeld een grappig moment op tv, een minister die zich verspreekt of als het KNMI weer eens de ‘grootste’ storm van de eeuw aankondigt.

inhakers social media
AH en Hema speelden met hun spontane inhakers zeer succesvol in op de actualiteiten: thuisonderwijs en de Elfstedenkoorts

Stap 1. Past de inhaker bij jouw merk(identiteit)?

Relevantie speelt een belangrijke rol in het succes van een inhaker. Blijf daarom dicht bij jouw merk en ga ‘niet inhaken om het inhaken’. Mijn persoonlijke stelregel voor inhakers op social media: geef jezelf maximaal 10 minuten. Komen er geen leuke ideeën of haakjes bij je op? Dan past het inhaakmoment waarschijnlijk niet bij het merk. Skippen dus.

Je kunt namelijk wel degelijk schade aanrichten met een misplaatste inhaker. Neem het bericht van Blond Amsterdam. In hun ogen staken ze op vrij onschuldige wijze ‘de draak met een stereotypering’, maar het serviesmerk kreeg vervolgens half Nederland achter zich aan. Dagenlang stond het internet vol met negatieve berichten over de inhaker. En dat is natuurlijk niet het effect waar je als merk voor gaat.

social media inhakers

Stap 2. Leeft het onderwerp genoeg?

Interacteren met een inhaker geeft social media-gebruikers het gevoel dat ze erbij horen. Met hun like of reactie laten zij zo aan anderen zien dat ze weten wat er speelt. Het is dus belangrijk dat het onderwerp van jouw inhaker leeft of dat je écht een goed haakje hebt. En dat hoeft niet per se globaal te zijn. Met feestdagen en populaire evenementen zit je altijd goed. Regionale ondernemers kunnen ook gerust inhaken op lokale gebeurtenissen. Want het is natuurlijk leuk als jouw winkels in de regio Amersfoort landelijk veel aandacht krijgen, maar klanten komen daardoor niet speciaal vanuit Groningen naar jou toe. Je hebt dan veel meer aan extra regionale bewustwording, zodat er ‘in de buurt’ een positieve associatie ontstaat.

Timing speelt bij deze stap ook een belangrijke rol. Met spontane inhakers op social media moet je meeliften ‘op het moment’. Onderwerpen of trends zijn soms slechts een paar dagen hot. Het is dan dus belangrijk dat je snel actie onderneemt als jij wilt inhaken met jouw bedrijf. Kies in zo’n geval bijvoorbeeld voor een leuke foto. Dat scheelt weer veel designwerk waardoor je sneller een inhaker klaar hebt.

inhaker lokaalVoor een klant bedachten we ooit op Bitterballendag deze inhaker die ruim 11.000+ reacties en veel (lokale) likes opleverde 

Stap 3. Verschiet je kruit niet

Uit een onderzoek* van een aantal jaar geleden kwam naar voren dat 17% van de merkuitingen op social media inhakers zijn. Met alle mogelijke inhaakmomenten is dat ook niet verwonderlijk, maar weersta de verleiding om veel in te haken. Het moet geen doel an sich zijn. Volgers voelen het aan als content geforceerd is. En daarnaast kost veel inhaken het gemiddelde MKB-bedrijf simpelweg ook teveel kostbare uren aan brainstormen en uitwerken. Start daarom bijvoorbeeld met elk kwartaal één inhaker. Daar kunnen jullie als (marketing)team extra aandacht aan besteden, zodat deze echt opvalt tussen alle andere berichten. Kies jullie inhakers daarom zorgvuldig uit en verschiet niet maandelijks je kruit.

Stap 4. Deel je inhaker eerst met anderen

Inhakers op social media zijn leuk of niet. Er bestaat eigenlijk geen middenweg. Teamwork speelt een belangrijke rol in het succes. Jij kunt zelf ergens heel hard om moeten lachen of het perfect vinden passen bij een inhaakmoment, maar wellicht zien jouw collega’s het helemaal anders. Deel de inhaker daarom altijd met meerdere mensen en vraag om hun ongezouten mening. Van een collega tot jouw partner, iedereen heeft er een andere kijk op. Samen kun je beter bepalen of de inhaker of het haakje bij het merk past. Én kom je tot een nóg scherpere post.

Is iedereen tevreden over jullie inhaker? Inplannen maar!

inhaker social media verzinnen‘Goede’ voorbeelden van inhakers die de plank misslaan….

Aan de slag met inhakers op social media? Je mag mij altijd bellen of mailen! Dan brengen wij samen de inhaakmomenten voor jouw merk in kaart. (Of lees hier eerst meer over onze aanpak voor succesvolle social media campagnes)


*onderzoek van Mazerant, Willemsen, Kamphuis & Van der Veen (2017)