13 augustus 2021

Zo til jij je remarketing naar een hoger niveau 

Overig

Remarketing, een term die niet meer is weg te denken uit het marketing landschap. Want waarom zou je nieuwe bezoekers naar je website trekken als er nog meer te halen valt uit bestaande bezoekers? Remarketing is dus geen nieuwe term. Wel zijn wij marketeers de afgelopen jaren veel wijzer geworden over hoe we het optimaal kunnen inzetten. Om maximaal rendement te bepalen. Met het websitebezoek heeft de bezoeker al laten zien interesse te hebben, maar hoe haal je ze over tot actie?

Maak je doelgroep steeds specifieker

Natuurlijk kun je al je websitebezoekers targeten bij het instellen van jouw remarketing campagne. Maar stel: jouw onderneming verkoopt bedrijfskleding voor de horeca, maar ook voor de technische sector. Zorg dan dat deze bezoekers in de juiste doelgroep belanden. Zodat je ze alleen bereikt met content die aansluit bij hun behoefte. Dus 100% doelgroepgericht dus. Zo maak je jouw content relevant. Denk ook aan mensen die al een product in het online winkelmandje hebben geplaatst. Die hebben een andere trigger nodig dan bezoekers die enkel de homepage hebben bezocht. Bijvoorbeeld een display advertentie met een kortingscode, of een social media advertentie met een belangrijke USP als ‘morgen in huis’.

Denk niet in hokjes 

Veel mensen, maar ook veel marketeers, denken: LinkedIn is voor de zakelijke doelgroep, Facebook en Instagram zijn voor particulieren en Google Display Ads plaatsen we alleen op websites die aansluiten bij onze dienst of product. Dus Ads voor dierenvoeding op een website van een dierenmagazine, en stalen deuren op een interieursite. Er zit natuurlijk een kern van waarheid is, maar verlies je target audience niet uit het oog. Die bezoekt meerdere social media kanalen en tientallen websites per dag. Juist wanneer de combinatie op het eerste gezicht niet logisch lijkt, kun je opvallen. Zo kwamen we erachter tijdens een recruitment marketing campagne dat er veel converteerders kwamen via display banners op marktplaats.nl. Niet een site waar je werkzoekende direct op zou verwachten. Test dus wat werkt en wat niet, en optimaliseer op basis van die resultaten je remarketing campagnes.  

RSLA 

We hebben het gehad over remarketing in de vorm van social media en display advertenties. Maar je kunt ook jouw zoekadvertenties naar een hoger niveau tillen met remarketing. Zo kun je hoger bieden op mensen die al op je website zijn geweest, en sneller tot actie zullen overgaan. Zo zorg je er voor dat ze op jouw website belanden, in plaats die van de concurrent. Maar ook bezoekers uitsluiten die al een aankoop of aanvraag hebben gedaan en dat waarschijnlijk niet nogmaals zullen doen. 

Verbreed je doelgroep

Behalve dat het goed is om meer te halen uit je bestaande doelgroep kan remarketing je ook helpen om een nieuwe doelgroep te bereiken die bij jouw merk past. Je kunt namelijk op basis van jouw websitebezoekers, of zelfs converteerders, een vergelijkbare doelgroep maken. Zo maken wij voor alle webshops voor wie we werken een vergelijkbare doelgroep aan van degene die uiteindelijk een aankoop hebben gedaan. Hier zitten altijd nieuwe converteerders tussen. Hoe dat werkt? Google vergelijkt de cookiepool van de IP-adressen van jouw converteerders op vergelijkbaar gedrag met die van andere gebruikers. In deze nieuwe doelgroep komen dus mensen die zich online ‘hetzelfde gedragen’. Zo breid je jouw best presterende doelgroep uit en verhoog je het conversiepercentage. 

Remarketing: tot slot 

Het is en blijft een kwestie van testen. Heb je een sieradenwebshop? Dan zullen bezoekers geneigd zijn producten te kopen binnen een paar dagen nadat ze je website bezocht hebben. Als je deze doelgroep niet target binnen een week, dan is de kans groot dat ze zullen converteren op een andere pagina. Maar verkoop je software aan ondernemers? Dan kan het maar zo dat je doelgroep het erg vaak voorbij moet zien komen voordat ze overgaan tot actie, en kan dit maar zo een half jaar kosten. Deze doelgroep moet je echt aan de hand nemen, om ze zo verder de funnel in te krijgen. Wat we ook vaak horen ‘converteerders moet je uitsluiten’. We snappen het, en doen het zelf ook regelmatig. Maar ben je een webshop en wil je mensen binden aan te merk, en zorgen dat ze vaak terugkomen? Dan is dat waarschijnlijk niet nodig. Zorg daarom altijd dat je de resultaten evalueert en op basis daarvan beslist of een strategie wel of niet werkt voor jouw merk. Een gerichte marketingstrategie? Dan mag remarketing eigenlijk niet ontbreken. 

Bekijk case
Lees meer