20 oktober 2021

De voordelen van Google Tag Manager

Search Engine Advertising
Social advertising
Webdevelopment

Google Tag Manager, ook wel GTM genoemd, is een tool waarmee je zelf gemakkelijk tags in je website inbouwt. Dit klinkt misschien als iets heel technisch, maar de tool biedt vooral praktische voordelen. GTM is namelijk een handige tool die je helpt om je online omzet een boost te geven én het rendement op je marketinginvestering te verbeteren. 

Wat zijn tags (die je met GTM inbouwt)?

Tags zijn kleine stukjes code die worden ingebouwd in je website en specifieke data meten en registreren. Voorbeelden van tags zijn Google Analytics tracking code, Google Analytics event codes, Google Ads events, LinkedInpixel en de Facebookpixel. 

  • Deze stukjes code zijn nodig om zeer nauwkeurig te weten welke bezoekers naar je website komen, hoe je bezoekers zich op je website gedragen en naar welke externe website ze doorklikken.
  • Deze inzichten kun je vervolgens gebruiken om je website relevanter, interessanter en succesvoller te maken.
  • Maar tags maken het ook mogelijk om online veel gerichter te adverteren via remarketing.

4 voordelen van Google Tag Manager

Je kunt tags handmatig in je website inbouwen. Maar waarom moeilijk doen als het ook een stuk makkelijker kan met Google Tag Manager? Als online marketeer bepaal je zelf welke gegevens moeten worden gemeten, die relevant zijn voor het behalen van je marketingdoelstellingen. Andere voordelen:

1. Volledige controle en snel schakelen

Waar je vroeger altijd een developer nodig had om een stukje websitecode aan te passen of toe te voegen, kun je het nu als online marketeer zelf via Google Tag Manager. Je hebt – nadat de developer de algemene GTM site tag in de website heeft geplaatst – geen codeerskills nodig. Dit betekent dat je als online marketeer de volledige controle hebt over wat je wilt meten en hoe; en een stuk sneller kunt schakelen. Oftewel: je kunt continu de a/b-testen uitvoeren die je voor ogen hebt, sneller verbeteringen doorvoeren en nóg gerichter sturen op online groei. 

2. Je website blijft ‘onder de motorkap’ in topvorm

Wanneer je een stukje code verkeerd plaatst, kan een hele website crashen. Met Google Tag Manager hoef je hier gelukkig niet bang voor te zijn. Via GTM doe je namelijk geen aanpassingen aan de broncode van de website. In plaats van veel losse codes en pixels te plaatsen, plaats je één stukje code op je website (een zogeheten container tag). Dat voorkomt dat we website trager wordt. En de websitecode blijft een stuk overzichtelijker voor de webdeveloper. 

3. Toch een foutje? Geen probleem!

Elke nieuwe tag sla je op in een nieuwe omgeving. Mocht je per ongeluk een verkeerde tag hebben geïnstalleerd (die bijvoorbeeld alle pagina’s van een website meet, terwijl dit één specifieke pagina moet zijn), dan haal je met een klik de oude omgeving terug.  

4. Alle tags op één plek 

Google Tag Manager biedt één duidelijk overzicht van alle tags die binnen een website zijn  geïmplementeerd. Hiermee voorkom je onnodige uitzoekwerk en dubbel werk. Extra handig wanneer verschillende marketingtaken zijn onderverdeeld onder verschillende partijen of personen. Of simpelweg wanneer een collega je taken overneemt tijdens de vakantie. Geef tags en triggers natuurlijk wel een logische en duidelijke naam, zodat het voor iedereen ook duidelijk is wat ze inhouden 🙂 

Zijn er ook nog nadelen van Google Tag Manager? 

Google Tag Manager is een gratis tool (dat is natuurlijk een voordeel), maar dit betekent ook dat er geen ondersteuning is. Bij complexe situaties moet je het zelf uitzoeken, kennis is dus essentieel. Maar wanneer we het vergelijken met alle code handmatig te moeten toevoegen zien we eigenlijk alleen maar voordelen. Google Tag Manager geeft structuur, maakt de website sneller en is – na het opdoen van enige kennis – redelijk gebruiksvriendelijk. 

Meer weten of direct aan de slag? 

Ik denk graag met je mee. Plan je afspraak.

Bekijk case
Lees meer